کل نماهای صفحه

۱۳۹۴ آبان ۷, پنجشنبه

آیا آمریکا همچنان ابرقدرت است

اگر این سوال را سال 2007 از کسی میپرسیدی به شما میخندید .بحران مالی  2008 که از خرید خانه شروع شد و خانه داران حباب مسکن امریکا را ترکاندند اولین ترکهای  این ابرقدرت دنیا بود .بعد از آن فدرال رزرو در اقدامی عجولانه شروع به انتشار دلار و تزریق آن به اقتصاد آمریکا کرد .بعد از آن برای اینکه شاخص مصرف کل امریکا بالاببرد طرح درمان اوباما رقم خورد تا بدهی 18 ترلیون دلاری برایش رقم بزند تا شاید روحی به درون اقتصاد وامانده دمیده شود .
اقتصاد امریکا مشکل دارد و مشکلش مربوط به دهه هفتاد است .پرزیدنت نیکسون به دلیل کسر بودجه امریکا در جنگ ویتنام دستور داد تا بطور موقت طلا را از پشتوانه دلار آمریکا حذف کند بعدها با قراری که با پادشاهان نفتی خلیج فارس گذاشت قرار شد تا درقبال امنیت از آنها نفت به دلار امریکا به فروش برود .پس کشوری مانند ژاپن مجبور بود نفت را به دلار بخرد تبدیل به کالا بکند  به دلار بفروشد و دوباره نفت بخرد .از این طریق آمریکا بسیار پولدار شد اوضاع تا 15 سال پیش خوب پیش میرفت تا سر وکله چند نفر پیدا شد .

سه شوالیه : شوالیه اول صدام بود سعی کرد تا نفت خود را با چیز دیگری غیر از دلار آمریکا مبادله کند .سالها جنگ با ایران و  جنگ اول خلیج فارس درگیری با کردها و شیعیان و تحریمهای فلج کننده و موقعیت جغرافیایی عراق مانع این شد تا برابر حملات دوام بیاورد . شوالیه دوم  معمر قذافی بود تصمیم گرفت تا نفت را با طلا معاوضه کند معمر قذافی اگر چه دیکتاتور بود ولی برای مردم لیبی کم نگذاشته بود در پی بهار عربی فرانسه یکی ازمتحدان امریکا سریع معارضان لیبیایی را به رسمیت شناخت و ازطریق پشتیبانی هوایی مانع این شد تا نیروهای دولتی جلوی لشکر نامتقارن شورشیان بایستد و معمر قذافی با آن  وضع فجیع به قتل رسید .شوالیه سوم ایران : مثلی هست یکبار جستی ملخک دوبار جستی ملخک آخر به دستی ملخک .موقعیت ژیوپلتیکی ایران و داشتن ذخیره اورانیوم بالا اجازه حمله نظامی موفقیت امیز را بسیار ریسک پذیر کرد .لذا امریکا به تحریم ایران روی اورد به هدف تجزیه ایران ولی داشتن ذخایر استراتژیک  طلا و ارز و گندم و نوعی اقتصاد داخلی و نیروی نظامی با تجربه و بنیان خانواده و پیوستگی فرهنگی  مانع ازتحقق این امر شد.ایران انقلابی چین و روسیه را وارد میدان کرد .

چین : با داشتن اقتصاد متنوع شروع به خرابکاری در سیستم اقتصادی امریکا و متحدان کرد . ابتدا شروع به فروش بدهی های فدرال رزرو آمریکا کرد .سپس اقتصادش را به سمت داخل سوق داد و درخواست به رسمیت شناختن یوان به عنوان ارز جایگزین مبادلات تجاری کرد امری که احتمالا تا یکماه دیگر  رخ میدهد . در مرحله بعد شروع به دست اندازی در اقتصاد کشورهای ضعیف تر غربی کرد مثلا با دادن وامهای بدون پیش قسط در بازار مسکن بعضی از متحدان آمریکا ترور اقتصادی را رقم زد .در دریای چین جنوبی اقدام به ساخت دو جزیره کرده و این دریای دارای ذخایر فراوان هیدرو کربن را ملک خود دانسته .اوباما با فرستادن رزمناو خود سعی  در خط و نشان کشیدن برای چین دارد امری که محال است .

روسیه : پوتین انقدر منتظر ماند تا به موقع انتقام بگیرد .سوریه زمین مهمی است کانال اتصال آسیا به اروپاست پیش از این ایران تلاش میکرد با زدن خط لوله ای مستقیم از عراق به سوریه و لبنان ترکیه مفت خور را دور بزند و امری که قطر و عربستان هم خواهان ان هستند .ورود روسیه به نا آرامیهای شامات اوضاع را بهم ریخت برای اولین بار توانایی اتحاد سازی امریکا به چلنج کشیده شد و اتحاد جدیدی رقم خورد .

آمریکا با بحرانهای مهیبی روبروست که او را به قدرت درجه دو فرو میکاهد مانند بریتانیای بعد از جنگ جهانی دوم .هزینه هایی که برای بی ثبات سازی خاورمیانه کرده جواب عکس داده .اقتصاد آمریکا ریکاور نشده و جرات افزایش نرخ بهره را ندارد چون میداند به محض افزایش نرخ بهره اقتصاد شکننده آمریکا توانایی این بار سنگین را نخواهد داشت پس افزایش نرخ بهره بلوف است و اگر عملی شود برای سقوط مصنوعی همانند آنچه به شوروی رفت خواهد انجامید آیا آمریکا حاضر است دست به یک بازسازی عمیق بکند .آگر ایالتها بخواهد بیخیال واشنگتن و بدهی فدرال بشوند چه ؟ 
اژدهای زرد را چه کنند که با قدرت و آرام به پیش میرود بی سرو صدا مشخول خفه کردن آمریکاست .پوتین را چه کنند او میداند آمریکا نمیتواند به جز تحریم کار دیگری بکند پس همچنان او را با ماشین جنگیش مسخره میکند دیروز اوکراین امروز سوریه فردا کجا ؟ ایران را چه کار کنند کشوری که بعد از 200 سال از خواب بیدار شده و میراث پدری اش را میخواهد مطالبه کند .

همه این رویدادها  بزودی امریکا را درخود خواهد بلعید و کودکان ما در کتابهای تاریخ از آمریکا خواهند خواند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر