کل نماهای صفحه

۱۳۹۴ مهر ۲۶, یکشنبه

پوتین سربازان روس در منطقه و اعراب ناامید از اوباما

وقتی پرنس محمد بن سلمان از پوتین در اقامتگاه سوچی دیدار کرد نشانه های حاکی از آن بود که چقدر اعراب منطقه سیاست خارجی شان را در عرض چندهفته  شیفت کرده اند و اینکه چقدر پوتین سعی میکند اعراب را از کاخ سفید دور نگه دارد .وقتی جنگنده های روسی شورشیان ضد بشار اسد را در هم کوبیدند اعراب دست پاچه و ناامید از واکنش آمریکا درهای کرملین را کوبیدند .سران سعودی که پیش از این مخالفان اسد را مسلح کرده بودند به سمت مسکو رفتند تا راه حلی برای این سربازان در خون غلتیده بیابند هنوز مشخص نیست این توصیه کاخ سفید به سران عرب حاشیه خلیج فارس است یا سعودی خود تصمیم گرفته به بهترین راه حل برای منفعت خودی برگزیند .اگر این دیپلماسی سعودی براساس تشخیص شخصی باشد این سیگنالی قوی برای ایالات متحده امریکاست که شما در این مورد دخالت نکن .پیش از این رایان کروکر سفیر سابق آمریکا در عراق گفته بود اگر راه حل نظامی مسکو در سوریه موفق در بیاید آنگاه این آزمونی برای تضعیف نفوذ استراتژیک آمریکا درخاورمیانه خواهد بود .
با شروع عملیات نظامی و تخلیه نیرو در سوریه که سابقه نداشته است روسیه  خواهان به چالش کشیدن هژمونی امریکا در منطقه است .و این بدان معناست که متحدان  عرب امریکا آرام آرام به نفوذ روسیه و ایران در خلا قدرت منطقه تن میدهند .
از طرف دیگر حکام عرب در وحشتی در خود آگاه ذهن خود هستند که ممکن است  هرج و مرج و آنارشی بسیاری از این کشورها یا حتی همه آنها را درنوردد .اعرابی که تا پیش از این خواهان کناره گیری اسد بودند حالا میگویند اسد باید روزی برود و این سیگنالیست که حکایت از ضعف متحدان آمریکاست .
این تغییر سیاست اعراب به نسبت زیاد به خاطر معاهده اتمی با تهران است که نشان میدهد نفوذ و ارتباط کاخ سفید در منطقه روز به روز کاهش میابد و نشان میدهد واشنگتن هیچ علاقه ای به دخالت در امری چون جنگ داخلی خونین سوریه ندارد .
همچنین هیلاری کلینتون کاندید دموکرات ریاست جمهوری  با انتقاد از سیاست اوباما آموزش مخالفان اسد را یک اشتباه توصیف کرد .اوباما پیش از این این ایده که آمریکا نفوذ خود را بواسطه عملیات نظامی از دست داده را رد کرد .
پوتین خواستار این هست تا مناطق غربی  سوریه را در دستان بشار نگاه دارد تا بتواند در مذاکرات بعدی دست اسد را پر نگاه دارد امری که به نظر میرسد در راه حصول به آن است .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر